Ural Motorcycles

Ural Motorcycles se sídlem v Redmondu ve státě Washington, USA s montážním závodem v Petropavlovsku v Kazachstánu je nejstarším a jedním z největších světových výrobců motocyklů s postranním vozíkem přímo z výroby. Od počátku společnost vyrobila více než tři miliony motocyklů s postranním vozíkem. Ural se prodává prostřednictvím mezinárodní sítě prodejců ve více než 40ti zemích světa na pěti kontinentech.

Předválečná historie a nacistická invaze

Původ Uralu je spojen s vývojem na východní frontě během druhé světové války. Mobilita byla zvláště důležitá poté, co byl Sovětský svaz svědkem vlivu bleskové války na Polsko. Prioritou bylo malé, robustní, víceúčelové vozidlo, které by zvládlo nerozvinutou ruskou silniční síť a rozbité bojiště.

Koncem 30. let se v Lidovém komisariátu obrany SSSR konala schůzka s cílem navrhnout motocykl, který by byl vhodný pro Rudou armádu. Bylo rozhodnuto, že motocykl BMW R71 přesně odpovídá požadavkům Rudé armády. Pět těchto motocyklů bylo tajně zakoupeno přes Švédsko a předáno Moskevskému motocyklovému závodu, který byl předtím založen v původní továrně na jízdní kola. Sovětští inženýři rozebrali BMW a reverzně zpracovali design motocyklu v každém detailu. K výrobě motorů, převodovek a dalších komponentů se vyráběly formy a zápustky. Výroba těchto nových vojenských sajdkár, označených Rudou armádou M-72, začala v srpnu 1941.

Bike.jpg

Bike 2.jpg

Úvodní fáze operace Barbarossa, nacistické invaze do Sovětského svazu v létě 1941, byly tak rychlé a účinné, že se sovětští stratégové obávali, že Moskva bude rychle v dosahu bombardérů Luftwaffe. 21. října 1941 bylo rozhodnuto přesunout továrnu na výrobu motocyklů na východ, mimo dosah bombardování do horského regionu Ural bohatého na zdroje. Jako místo bylo vybráno město Irbit, které se nachází na okraji Sibiře v pohoří Ural.

Irbit byl důležitým obchodním centrem v celé ruské historii a byl místem konání druhých největších trhů v zemi před revolucí v roce 1917. Jedinou dostupnou budovou dostatečně velkou, aby se do ní vešla továrna, byl pivovar mimo město, za železniční tratí. Tento pivovar se stal továrnou na motocykly Irbit neboli IMZ (rusky: Ирбитский мотоциклетный завод; Irbitsky Motosikletny Zavod) a rychle začal vyrábět motocykly pro válečné použití.

Irbit 1.jpg

Irbit 2.jpg

Irbit 3.jpg

Irbit 4.jpg

25. února 1942 vyrazila na frontu první várka motocyklů - sestavená z dílů přivezených z Moskvy. Během 2. světové války bylo dodáno celkem 9 799 motocyklů M-72 pro průzkumné oddíly tankových a mechanizovaných brigád.

Ural Motorcycles WW2.jpg

Ural Motorcycles WW2 _.jpg

Ural Motorcycles WW2 __.jpg

Ural Motorcycles WW2 ___.jpg

_Ural Motorcycles WW2.jpg

__Ural Motorcycles WW2.jpg

___Ural Motorcycles WW2.jpg

____Ural Motorcycles WW2.png

Poválečná historie

Po válce byla továrna IMZ rozšířena a modernizována, což zahrnovalo výstavbu dílen rámových a karosářských dílů, slévárnu hliníku a další dílny na výrobu různých motocyklových komponentů. V průběhu 50. let byly motocykly vyráběné IMZ dodávány převážně pro vojenské účely. Na konci dekády se však vojenská výroba přesunula do sesterského závodu v Kyjevě na Ukrajině (KMZ), zatímco IMZ se zaměřil na výrobu motocyklů pro domácí trh. Během této doby se zařízení IMZ rozrostlo v masivní továrnu v sovětském stylu. Vyrábělo se vše od pryžových a plastových dílů po tlumiče, brzdové komponenty a ovládací lanka. V továrně pracovalo téměř 10 000 lidí a v době největšího rozmachu se vyrábělo ročně kolem 130 000 motocyklů – především pro ruský domácí trh jako levnou alternativu k automobilům.

Irbit Factory Ural Motorcycles _.jpg

Irbit Factory Ural Motorcycles __.jpg

Irbit Factory Ural Motorcycles ___.jpg

Irbit Factory Ural Motorcycles ____.jpg

Irbit Factory Ural Motorcycles ______.jpg

Irbit Factory Ural Motorcycles ______2.jpg

Irbit Factory Ural Motorcycles ______3.jpg

Irbit Factory Ural Motorcycles ______4.jpg

Vývoz Uralů

IMZ začal vyvážet motocykly v roce 1953, většinou do států Varšavské smlouvy a spojenců SSSR v Africe a jihovýchodní Asii. V 70. letech dovezla britská společnost Satra Motors motocykly Ural, aby je prodávala pod značkou Cossack Motorcycles. V roce 1994 začal nezávislý distributor s názvem Ural America se sídlem v Prestonu, WA, prodávat Ural ve Spojených státech. To položilo základy přítomnosti Uralu v Americe a vedlo přímo k vytvoření současné firmy Ural.

Bouřlivá 90. léta

V listopadu 1992 se státní IMZ transformoval na privatizovaný subjekt, jehož 40 procent vlastnil management a zaměstnanci prostřednictvím grantu, 38 procent aukce s privatizačními kupony (většinou také management a zaměstnanci), přičemž 22 procent si ponechala vláda.

Na začátku roku 1998 společnost koupil rusko-gruzínský státník a podnikatel Kakha Bendukidze. V té době IMZ téměř úplně ztratil svůj domácí trh, protože Rusové začali kupovat ojetá západní auta místo motocyklů s postranním vozíkem. V roce 1998 vyrobila IMZ méně než 2 000 kusů, ale továrna stále zaměstnávala téměř 4 000 lidí. Aby tento problém Bendukidze vyřešil, přivedl do firmy nové vedení a nařídil vypracovat novou strategii. Investovalo se do vývoje dvoukolového motocyklu Ural Wolf ve stylu chopperu. Bohužel cena "Vlka" byla příliš vysoká a jeho kvalita příliš nízká a společnost jich nemohla prodat dostatek, aby se udržela nad vodou.

V říjnu 2000 musela továrna zastavit výrobu, protože nebyla schopna platit své účty a Bendukidze nebyl ochoten do umírající společnosti investovat více peněz. V prosinci Bendukidze prodal továrnu třem jednotlivcům – včetně současnému generálnímu řediteli a majoritnímu akcionáři společnosti Ilya Khaitovi. Noví majitelé okamžitě zahájili reorganizaci továrny prodejem majetku, snížením počtu zaměstnanců o dvě třetiny a konsolidací výroby v nejmenší budově závodu. Noví majitelé se také rozhodli zaměřit hlavně na exportní trhy a dělat to, co továrna uměla nejlépe – vyrábět motocykly se sajdkárou. Výroba motocyklů byla obnovena na jaře roku 2001.

Současnost

V následujícím roce, v roce 2002, se noví vlastníci rozhodli sjednotit nesourodé distribuční sítě pod kontrolu společnosti. Americká distribuční pobočka, Irbit Motorworks of America, Inc., byla založena v Redmondu, WA. Ural Motorcycles GmbH, evropská distribuční pobočka, byla založena v Rakousku v roce 2003. Sídlo společnosti bylo přesunuto do Spojených států v roce 2006 se založením holdingové společnosti IMZ-Ural Group, Inc. v Redmondu, WA. IMZ-Ural Group, Inc. v současnosti kromě výrobních subjektů vlastní distribuční společnosti v USA, Austrálii, Japonsku a Španělsku.

Od roku 2024 se motocykly Ural prodávají po celém světě prostřednictvím sítě více než 190 prodejců a servisních středisek. Hlavním trhem Uralu jsou Spojené státy americké a Evropská unie. Motocykly jsou ale populární také v Japonsku, Kanadě, Velké Británii, Austrálii, v Číně a dalších zemích.

Přesun do Kazachstánu

V začátku ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022 vydal IMZ-Ural prohlášení odsuzující invazi a vyzývající k mírovému řešení. V březnu téhož roku se výroba Uralu zastavila kvůli neschopnosti dovážet komponenty a vyvážet motocykly z Ruska, což bylo způsobeno mezinárodními sankcemi uvalenými na zemi.

Společnost se rozhodla otevřít nový montážní závod v Petropavlosku v Kazašské republice. Petropavlovsk, město zhruba 600 kilometrů jihovýchodně od Irbitu, bylo vybráno, protože mělo zavedenou průmyslovou infrastrukturu a značnou rusky mluvící populaci.

Výroba v nové továrně IMZ-Kazachstán byla zahájena v srpnu 2022 a brzy poté byly zahájeny dodávky nových motocyklů. Od té doby se všechny nové motocykly Ural kompletují v Kazachstánu za použití dílů dodávaných z celého světa.

23.jpg

25.jpg

26.jpg

27.jpg

28.jpg

29.jpg

30.jpg

31.jpg

37.jpg

41.jpg

48.jpg

50.jpg


Úvod

Motocykl

Ural ČR/SR

Často kladené otázky