Motocykl Ural

Ural, odvozený od legendárního M-72, reverzně upravené kopie předválečného BMW R71, a vylepšený v průběhu let tak, aby poskytoval solidní výkon a spolehlivost na silnici i mimo ni, je jediným designově specifickým motocyklem s postranním vozíkem na trhu. Díky své jedinečné sadě technických vlastností se Ural stal zlatým standardem moderních motocyklů se sajdkárou.

Motor

Motor Ural je vzduchem chlazený typu boxer o objemu 749 ccm s rozvodem OHV. V současném provedení se vstřikováním paliva splňuje normu Euro 5 byl představen v roce 2021. Je vyladěn na točivý moment a tažnou sílu než na maximální rychlost. Jeho architektura a umístění v rámu poskytují nízké těžiště, což zlepšuje ovladatelnost na silnicích i v terénu.

Převodovka

Motocykly Ural jsou vybaveny převodovkou 4+1, výkon motoru je na zadní kolo přenášen kardanem. Převodovka má čtyři rychlostní stupně vpřed se standardním schématem řazení motocyklového stylu. „+1“ je zpátečka – Ural je jedním z mála výrobců motocyklů, který nabízí převodovku se standardem zpátečky.

Tato výbava dává motocyklu mimořádnou manévrovatelnost a umožňuje jezdci dostat sajdkáru do a z obtížných situací, aniž by musel sesedat a tlačit, což se hodí zejména v terénnu, kdy zpátečka může znamenat rozdíl mezi úspěšným projetím záludné překážky nebo uvíznutím.

Pohon dvou kol - 2WD

Slavný volitelný systém uzávěrky Ural pohonu zadního kola motocyklu a kola postranního vozíku společnosti Ural využívá hřídel s homokinetickými klouby k přenosu síly ze zadního kola motocyklu na kolo postranního vozíku. To dává motocyklu bezkonkurenční použitelnost v terénu a umožňuje Uralu zdolávat i ty nejnáročnější terény.

Ural Gear Up Base Final Drive.jpg

Ural Gear Up Base Two Wheel Drive.jpg

Při běžném provozu na jedno kolo se kolo postranního vozíku volně otáčí s hnací hřídelí odpojenou od koncového pohonu kola. Jakmile je zapnutý pohon dvou kol, výkon se přenáší na hnací hřídel postranního vozíku a spojuje náboj koncového pohonu s kolem postranního vozíku. To zvyšuje trakci motocyklu a zlepšuje výkon na nerovném povrchu.

Je důležité si uvědomit, že systém pohonu dvou kol Ural nemá diferenciál, takže zadní kolo motocyklu i kolo postranního vozíku se otáčejí stejnou rychlostí. To znamená, že systém pohonu dvou kol by měl být používán pouze na měkkých nebo rozbitých površích – štěrk, písek, hlína, sníh atd. – kde pneumatiky mohou v případě potřeby prokluzovat a přerušit trakci.

V roce 2020 Ural představil nový systém pohonu dvou kol pro své motocykly pro prodej na trzích s levostranným řízením, jako je Austrálie a Spojené království. Tyto motocykly mají kompletně přepracovaný zadní náboj a koncový pohon, který vede hnací hřídel postranního vozíku zpět přes levou stranu náboje, koncový pohon, kyvnou vidlici a kolo ke kolu postranního vozíku.

Přední tlačná kyvná vidlice

Místo standardní teleskopické vidlice využívá každý Ural vlastní systém předního odpružení.

Přidání postranního vozíku k motocyklu způsobuje velké boční síly na přední odpružení kola během řízení. Přední tlačná kyvná vidlice je tužší než teleskopická vidlice a lépe odolává bočnímu zatížení při manévrování, díky čemuž je řízení motocyklu lehčí a přesnější.

Současně s kompenzací bočních sil souvisejících s postranním vozíkem se přední kyvná vidlice nepotápí jako teleskopická vidlice, jelikož postranní vozík přidává hodně pohybující se hmoty, což přispívá k jejímu potápění. Přední tlačná kyvná vidlice Ural udržuje konzistentní sklon a stopu pod zatížením, což usnadňuje jezdci udržet kolo a postranní vozík pod kontrolou.

Odpružení zadního kola a kola postranního vozíku

Zadní odpružení Ural využívá tradiční oboustranné kyvné rameno se dvěma hydraulickými 7x nastavitelnými pružinovými tlumiči Sachs. Pro kolo postranního vozíku používá Ural jednostranné kyvné rameno se stejným tlumičem Sachs jako pro zadní část motocyklu.

Brzdový systém

Ural je vybaven kotoučovými brzdami Brembo na všech třech kolech.

Zadní brzda a brzda postranního vozíku jsou propojeny a aktivují se nožním pedálem. Synchronizaci mezi zadní brzdou a brzdou postranního vozíku lze ručně nastavit podle potřeby, aby se kompenzovaly různé jízdní podmínky a zatížení postranního vozíku.

Všechny Uraly jsou také vybaveny parkovací brzdou, která využívá kabelem ovládaný třmen nainstalovaný na zadním kole, s ovládací pákou pohodlně umístěnou na levé straně řídítek.

Ural Braking System.jpg

Ural Braking System 2.jpg

Elektrický systém

Srdcem elektrického systému Uralu je alternátor Denso, schopný produkovat masivních 500 wattů špičkového výkonu. Důvodem vybavení Uralu tímto velmi výkonným alternátorem je to, že mnoho zákazníků provozuje motocykl celoročně, a to i v zimních podmínkách, kdy je nutné vyhřívané jízdní vybavení. Umožňuje také instalaci přídavného osvětlení a dalšího napájeného příslušenství.

Postranní vozík je vybaven pomocným elektrickým panelem se zásuvkou, která je ideální pro připojení napájeného příslušenství a nabíjecích zařízení.

Kola a pneumatiky

Všechna čtyři pletená kola s 2.15x19 lehkými hliníkovými ráfky (včetně rezervního kola, které se dodává standardně u některých úrovní výbavy) jsou stejná.

Tím, že jsou všechna kola stejná, je rezerva plně univerzální. To znamená, že rezervní kolo lze použít k výměně kola na libovolné poloze kola v případě defektu pneumatiky, což je zvláště užitečné, pokud se ocitnete na odlehlých místech!

Ráfky dodává italský výrobce Italcerchio a jsou vyrobeny podle specifikací Uralu s jedinečně navrženým průřezem. Jsou vybaveny nestandardně silným výpletem pro dodatečnou pevnost nezbytnou pro použití u sajdkáry, konkrétně zadního kola, které je vystaveno značnému bočnímu zatížení.

Vzhledem k tomu, že motocykl s postranním vozíkem se při zatáčení nenaklání, měl by být profil pneumatiky pro motocykl s postranním vozíkem „čtvercový“. Takový, který se obvykle vyskytuje u automobilů. Bočnice pneumatik postranních vozíků by navíc měly být pevnější. To je teké důvod, proč na motocyklech používané pneumatiky Heideanu a Duro mají speciálně navržené profily a provedení.

Postranní vozík

Celokovová karoserie postranního vozíku je krásně tvarovaná a prostorná. Je to nejikoničtější prvek motocyklu Ural – a také nejvíce kopírovaný a replikovaný staviteli sajdkár po celém světě.

Kromě podvozku sajdkáry s kyvným ramenem zavěšení kola a tlumičem je vana sajdkáry Ural přimontována dvěma pryžopružinovými tlumiči instalovanými mezi karoserií sajdkáry a rámem. V kombinaci s pohodlným sedadlem tím získáte velmi komfortní svezení pro spolujezdce v postranním vozíku.

IMG_0799.jpg

IMG_0809.jpg

Ural Gear Up Sidecar Tub Base Bronze.jpg

Ural+Sidecar+selectable+two-wheel drive+2WD.jpg

Pod odnímatelným sedákem je úložný prostor pro nářadí a další drobnosti. Kromě toho lze sedadlo snadno úplně vyjmout, pokud je potřeba více místa v postranním vozíku, například pro čtyřnohého společníka nebo další zavazadla při samostatném cestování.

Kufr postranního vozíku má 80 litrů uzamykatelného úložného prostoru odolného vůči povětrnostním vlivům. Má dostatek prostoru pro větší předměty, od páru motocyklových přileb až po potraviny na týden.

Všechny postranní vozíky Ural jsou vybaveny pryžovými podlahovými rohožemi a plachtou, zakrývající místo spolujezdce. K dispozici je také obrovský výběr příslušenství, které se dodává standardně u vybraných úrovní výbavy nebo je lze zakoupit samostatně – od plexiskel, předních rámů s mlhovkami až po kanystry na kapaliny a skládací lopatky. Nemluvě o četných volitelných nosičích zavazadel a dalších ochranných rámech.


Úvod

O společnosti

Ural ČR/SR

Často kladené otázky