Často kladené otázky
Je Ural kopií BMW?
No, pokud máme nazvat jakýkoli motocykl s motorem typu boxer „kopií BMW“, pak odpověď zní – „ano“. Jinak je moderní Ural kopií BMW přibližně ve stejné míře jako Falcon-9 od SpaceX je kopií rakety V-2.
M-72, první model motocyklu Ural se sajdkárou, postavený pro Rudou armádu během 2. světové války před téměř 85 lety, byl skutečně reverzním inženýrstvím upravenou kopií předválečného BMW R71. Je zajímavé, že Sověti nebyli jediní, kdo kopíroval design BMW pro své vojenské motocykly. Například Harley-Davidson XA, vyráběný během války, měl také motor a hnací ústrojí založené na motoru typu boxer s rozvodem SV používané u BMW. Koneckonců, lze vinit americké a sovětské inženýry z kopírování Němců, aby získali vojenskou výhodu ve smrtícím boji s nacisty?
Přestože naše motorka stále trochu připomíná původní vzhled BMW, zejména pokud jde o tvar postranního vozíku, moderní Ural má se svým vzdáleným předchůdcem velmi málo společného. Architektura a design motoru, odpružení, systém 2WD, vstřikování paliva a další moderní prvky – jsou výsledkem neustálého vývoje tohoto legendárního stroje inženýry Uralu, aby splnil neustále se měnící životní styl a preference zákazníků a ekologické a bezpečnostní předpisy.
Přečtěte si více o historii společnosti zde.
Kde se vyrábí Ural?
Všichni víme, že produkty, které používáme v našem každodenním životě, mohou být vyvinuty v jedné zemi, testovány v jiné, sestaveny ve třetí, nemluvě o tom, že klíčové komponenty jsou vyráběny ve čtvrté nebo páté. Proto je velmi náročné odpovědět na otázku, kde se který produkt skutečně vyrábí. Pro Ural je to ještě složitější, protože země, kde se zrodil – Sovětský svaz – již neexistuje.
Od roku 2006 se centrála Uralu nachází v Redmondu, WA.
Redmond HQ, mimo jiné, vede inženýrské a vývojové úsilí poháněné týmem inženýrů, který se nachází v USA, Tchaj-wanu, Itálii a Rusku.
Původní továrna v Irbitu stále vyrábí rámy a díly karoserie, přičemž většina komponentů (více než 75 % hodnoty), včetně téměř všech komponentů hnacího ústrojí, odpružení, brzd, elektrických a elektronických systémů, pochází z dalších asi patnácti zemí, od Tchaj-wanu po Itálii, Japonsko, USA, Německo, Španělsko, Čínu a tak dále.
Všechny nové motocykly Ural se montují v továrně v Petropavlovsku v Kazachstánu, kam Ural přesunul své montážní operace po začátku války na Ukrajině.
Hlavní trh pro Ural je ve Spojených státech, kde se ročně prodá téměř polovina našich motocyklů. Celkově je Ural přítomen ve více než 40 zemích na pěti kontinentech.
Jak vidíte, ačkoli od roku 2022 všechny Uraly právem nesou VIN štítek s nápisem „Made in Kazachstan“ a kde jsou stovky dílů sestaveny do kompletních motocyklů, úplná odpověď na otázku „kde se vyrábí Ural“ je složitější.
Pokud se vás tedy někdo zeptá, kde je váš Ural vyroben, můžete odpovědět, že Ural je mezinárodně uznávaná značka motocyklů ruského (sovětského, sibiřského, východoevropského – vyberte si jeden) původu, se sídlem v USA a aktuálně vyráběná v Kazachstánu.
Chcete-li se dozvědět více o našem přesunu do Kazachstánu, klikněte zde.
Je Ural velká společnost?
Ural je v soukromém vlastnictví a není součástí větší korporace nebo konglomerátu. Jsme podle průmyslových standardů velmi malá společnost a vyrábíme a prodáváme 800 až 1 200 kusů ročně po celém světě.
Téměř každý motocykl, který stavíme, je vyroben výhradně na konkrétní objednávku od koncového zákazníka nebo prodejce. Z tohoto důvodu je výroba našich motocyklů ve srovnání se sériově vyráběnými motocykly dražší. Na druhou stranu, jako malý nezávislý výrobce můžeme přinést věci, které větší hráči nemohou.
Vzdálenost mezi námi a našimi zákazníky je velmi krátká. Mnohé z vás známe osobně, některé z vás - řadu let. Nasloucháme vaší zpětné vazbě a bereme ji vážně. Vaše nápady a návrhy nám pomáhají zlepšovat náš motocykl, některé z nich si našly cestu do designu novějších motocyklů.
Můžeme vám umožnit přizpůsobit si vaše motocykly téměř jakýmkoli způsobem. Můžete si například vybrat z více než 90 dostupných barev a barevných kombinací a dokonce si objednat motocykl ve své vlastní barvě nebo schématu laku.
A nejunikátnější na vlastnictví Uralu je, že získáte jeden z nejneobvyklejších a nejvzácnějších strojů, které lze dnes na silnicích vidět. Očekávejte spoustu úsměvů a zvednutých palců a buďte připraveni zažít UDF – Ural Delay Factor – kdykoli zaparkujete na krátkou přestávku nebo u benzinové pumpy.
Přečtěte si více o naší společnosti zde.
Jak rychle může Ural jet?
Cestujete sólo nebo se spolujezdcem? Chystáte se instalovat plexiskla pro řidiče nebo na postranní vozík nebo obojí? Jak vysocí a těžcí jste vy a váš spolujezdec? Kolik zavazadel si s sebou vezmete? Budete cestovat převážně po rovinách nebo v horách? Jak horké bude počasí?
Důvodem těchto otázek je, že výkon Uralu se velmi liší v závislosti na podmínkách, konfiguraci motocyklu a vašich preferencích při jízdě. K tomu přispívá několik faktorů. Pro začátek, nevýhodou robustní konstrukce podvozku a celokovové karoserie postranního vozíku je, že Ural je těžký stroj, vážící až 346 kg plus až 289 kg dodatečné povolené zatížení. Motor Ural o výkonu 40 koní je chlazený vzduchem, a proto může být jeho výkon ovlivněn při vysoké okolní teplotě. Nejdůležitějším faktorem je však postranní vozík, který dramaticky mění aerodynamiku celé sestavy. Odpor Uralu je 4x až 5x vyšší než u auta a dvojnásobek toho, co je běžné u dvoukolových motocyklů. Přidání čelních skel odpor dále zvětšuje, stejně jako přítomnost vysokého pasažéra v postranním vozíku nebo náklad vašich věcí na nosiči zavazadel na rezervním kole.
Co můžete reálně očekávat? Pokud jedete s cestujícím na dlouhou vzdálenost a váš motocykl je plně naložen a má nainstalovanou veškerou možnou ochranu proti větru – naplánujte si pohodlnou jízdu rychlostí 80 km/h. Pokud cestujete sólo a nalehko – vaše rychlost bude samozřejmě vyšší (někteří říkají, že za příznivých podmínek 100 až 110 km/h). Proto jak je uvedeno v našem návodu k obsluze je 90 km/h pohodlná cestovní rychlost.
Jak spolehlivý je Ural?
Když se Ural v roce 1994 poprvé objevil v zahraničí, okamžitě si získal velkou pozornost a rychle si našel nadšenou skupinu fanoušků. Z hlediska spolehlivosti to však byla reputační katastrofa. Hororové příběhy z tohoto období stále kolují po internetu a sociálních sítích a pravděpodobně jste sami slyšeli jeden nebo dva takové příběhy. Motocykl byl postaven hrubě, tovární kontrola kvality v té době téměř neexistovala a jeho motor o objemu 650 ccm nezvládal běžný provoz - tečka. Nemělo by být překvapením, že Ural America, první dovozce Uralu do USA, byl jedním ze světových průkopníků zákaznicky orientovaných webových fór – majitelé Uralu si tak mohli navzájem pomáhat identifikovat problémy a nacházet řešení.
Vyžadovalo to změnu vlastnictví, přestěhování ústředí do USA a roky usilovné práce manažerů, inženýrů a pracovníků na lince, aby se kvalita stavby Uralu dostala tam, kde je nyní. Nenechali jsme kámen na kameni – na dnešních motocyklech doslova neexistuje jediný díl, který by nebyl přepracován nebo nahrazen kvalitnějším. Tento proces nebyl vždy lehký, ale byl konzistentní a seznam změn, které Ural v průběhu let provedl, je působivý.
Jsou tedy moderní Uraly spolehlivé? Odpověď je ano, jsou to spolehlivé stroje se dvěma důležitými aspekty.
Za prvé, Ural je primárně navržen a vyladěn pro použití v terénu a zároveň je velmi schopný cest na dlouhé vzdálenosti, za předpokladu, že běžná údržba, rychlost a zatížení jsou odpovídajícím způsobem upraveny na základě podmínek. Jinými slovy, pokud je Ural používán v rámci svých možností a úrovně vašich dovedností, bude vám dobře a spolehlivě sloužit po mnoho let. Další informace naleznete na videích na YouTube.
Za druhé, Ural vyžaduje častější údržbu ve srovnání s většinou moderních motocyklů. Na rozdíl od většiny moderních motocyklů je však pravidelná údržba na Uralu poměrně jednoduchá a nevyžaduje mnoho času ani pokročilé mechanické dovednosti. Můžete to dokonce udělat sami. Na kanálu YouTube je řada videí vysvětlujících základní servisní postupy.
Je těžké jezdit na motocyklu s postranním vozíkem?
Jízda na motocyklu s postranním vozíkem není náročná. Je to jiné – do té míry, že správný způsob, jak říci „jezdit na motocyklu s postranním vozíkem“ je ve skutečnosti „řídit motocykl s postranním vozíkem“. Naučit se řídit Ural vyžaduje praxi a na rozdíl od toho, čím více zkušeností s dvoukolovými motocykly máte, tím více praxe doporučujeme získat, než vyrazíte na silnici s naší sajdkárou.
Podívejte se na toto zábavné video od našich přátel z Good Spark Garage, abyste získali lepší představu o tom, co je tak zvláštního na řízení sajdkáry, nebo se podívejte na nějaká další videa na YouTube.
Na okraj: nenechte se odradit těmi, kteří popisují svou první zkušenost se sajdkárou jako děsivou – není to o nic děsivější, než když jste se poprvé pokusili jet na kole bez cvičných koleček. Po získání určitých zkušeností oceníte přidanou stabilitu třetího kola a užijete si více zábavy než jakékoli jiné vozidlo, které jste kdy řídili!
Co je to 2WD a k čemu ho potřebuji?
2WD je spolu se zpátečkou jedním z nejvýraznějších rysů motocyklů Ural. Ve skutečnosti je Ural jediným výrobcem sajdkár na světě, který je standardně nabízí na všech motocyklech. To částečně odpovídá na otázku „proč to potřebuji“ – protože to nikdo jiný nemá :).
Při zapnutí pohonu dvou kol překlopením páky spojí hřídelí speciální mechanismus náboj koncového pohonu s kolem postranního vozíku. V důsledku toho se točivý moment přenáší ze zadního kola motocyklu na kolo postranního vozíku. To zvyšuje trakci motocyklu a dává mu bezkonkurenční výkon v terénu. Pravděpodobně jste to již viděli v mnoha videích dostupných na YouTube, včetně tohoto.
Systém pohonu dvou kol Ural nemá diferenciál, takže jak zadní kolo motocyklu, tak kolo postranního vozíku se otáčí stejnou rychlostí. To znamená, že systém pohonu dvou kol by měl být používán pouze na měkkém nebo rozbitém povrchu – štěrk, písek, špína, sníh atd.
K čemu to potřebujete? Upřímně řečeno, stejně jako u systému AWD u mnoha moderních osobních a nákladních automobilů, pro 95 % jízdy jej nebudete potřebovat. Je to pro těchto 5 % situací, kdy by vám absence mimořádné trakce bránila jít o kousek dál – abyste uviděli, co je za zatáčkou na lesní cestě, na druhé straně potoka nebo na vrcholu kopce. Nemluvě o jízdě na sněhu – oblíbené sezónní pochoutce každého majitele Uralu.
Více o motocyklu Ural si přečtěte zde.
Jsou díly pro Ural snadno dostupné?
Ural udržuje velký sklad dílů v Redmondu, WA i v dalších distributorských centrech. Díly a příslušenství přicházejí do center z naší montážní továrny v Kazachstánu nebo přímo od dodavatelů v jiných zemích a jsou distribuovány prostřednictvím sítě prodejců a servisních středisek.
Katalog dílů Ural je k dispozici na našich webových stránkách. Nejoblíbenější příslušenství, servisní díly a další lze zakoupit přímo v internetovém obchodě Ural.
Jaká je spotřeba paliva Uralu?
Stejně jako v případě nejvyšší rychlosti závisí spotřeba paliva Ural na mnoha faktorech, včetně podmínek na silnici a počasí, konfigurace motocyklu, vašich jízdních návyků a podobně. S ohledem na to je odhadovaná spotřeba paliva motocyklů Ural 5 až 7 l/100 km.
Kolik věcí mohu naložit do svého Uralu?
Maximální dodatečné užitečné zatížení pro motocykl Ural je přibližně 289 kg. S ohledem na hmotnost řidiče vám poskytuje kapacitu nákladu +/- 200 kg, pokud cestujete samostatně, nebo +/- 120 kg, pokud cestujete s někým v postranním vozíku. Na našem kanálu YouTube je také vynikající video o osvědčených postupech naložení nákladu.
Proč kupovat Ural, když si mohu sám postavit motocykl s postranním vozíkem?
Motocykl s postranním vozíkem si samozřejmě můžete postavit sami, nebo si ho můžete objednat u nějakého výrobce postranních vozíků, přičemž jako dárce použijete prakticky jakýkoli dvoukolový motocykl. Je však třeba zvážit několik faktorů.
Může to být drahé. Použitý dvoukolový motocykl v dobrém stavu vás pravděpodobně nebude stát majlant. Když však připočtete náklady na postranní vozík, který by musel být vyroben na zakázku nebo zakoupen, náklady na úpravy rámu dárcovského motocyklu pro připevnění postranního vozíku (v některých případech budete muset zakoupit speciálně navržený pomocný rám), náklady na další úpravy motocyklu, které jsou nutné k dosažení odpovídajícího vzhledu a vybavení, dobré ovladatelnosti a brzdných vlastností, nemluvě o nákladech na lakování postranního vozíku.
Vaše sestava pravděpodobně nebude mít záruku výrobce. Všechny nové Uraly se dodávají s 2letou zárukou neomezeného počtu najetých kilometrů. V případě postranního vozíku vyrobeného na zakázku bude záruka výrobce vašeho dárcovského motocyklu pravděpodobně neplatná, a pokud vám váš vlastní výrobce neposkytne vlastní záruční krytí, zůstanete na to sami.
A konečně, váš vlastní motocykl s postranním vozíkem pravděpodobně nebude mít funkce standardní u Uralu, jako je 2WD, zpátečka a několik dalších.
Pokud i po přečtení tohoto článku stále uvažujete o stavbě vlastního motocyklu s postranním vozíkem – jděte do toho a vítejte v nádherném světě sajdkár!